Sidor

tisdag 12 januari 2010

Inskolning och 18 månaders koll

Igår började vi dagen med att V skulle på 18 månaders koll. Vaccin, kolla hur många ord de kan säga och hur mycket de förstår, vilka kroppsdelar de kan peka ut, om de kan rita lite och om de kan bygga med klossar. Vikt och längd kollades också och V halkar efter igen på kurvorna. Han är 81 cm lång (kort) och väger 11420 g vilket är ganska precis som S vid den åldern, 11340 g och 80.7 cm (hon var 2 v yngre vid sin 18 mån koll om man skall vara exakt). Skillnaden mellan dem är ju att V pratar väldigt mycket mindre än vad S gjorde, tom mindre än S när hon var ett år.
Dagen fortsatte med inskolning av V. Han lunkade omkring bland barnen och lekte lite här och där. När det var dags för mat kom han springande som en liten raket men sova efter maten ville han inte göra så det tog väl en timme ungefär att få honom att somna.
Idag har det gått lite bättre, jag har setat ganska undanskymt så att han inte sett mig hela tiden men kunnat gå till mig om han velat. Han ropade på mig ett par gånger men har let på bra. Inte lika matsugen idag men desto bätter på att somna som bara tog 10 minuter idag. I morgon tror jag nog att jag kommer kunna gå iväg en stund.
Ännu så känns det väldigt ostrukturerat på dagiset tycker jag men det är ju för att det öppnade för lite mer än en månad sedan så de har inte kommit iordning ännu och så har de väldigt många inskolningar nu också, fram tills precis nu efter julen har det vara varit 3 barn på avdelningen och nu är det väl 10 tror jag. Hoppas det blir bättre iaf för det kändes väldigt stökigt vid maten till exempel. Så känns dte inte riktigt som att personalen hittat sina roller i gruppen ännu det är väldigt mycket vad ska du göra och vad ska jag göra, men men som sagt så är det ju helt nytt.
Maten är ju bara kanon förresten, de har en egen kock som lagar maten och till varje måltid har de lite olika bänor, keso, grönsaker, bröd och lite annat.

Inga kommentarer: