Sidor

söndag 21 juli 2013

V's arm

Igår när vi vaknat och sett V's arm ringde vi till närakuten och fick tid 30 min senare. Full fart på med kläder och iväg. Läkaren tyckte att det såg infekterat ut men jag kände i maggropen att det inte alls var så så ett par timmar senare satt vi på en barnakut för att se en annan läkare. Han var något tveksam eftersom V's arm inte kliade men ansåg i alla fall att det nog var en allergisk reaktion på vaccinet. Eftersom han inte hade feber heller så talade det inte direkt för en infektion. Men han satte in penicillin iaf för att vara på den säkra sidan. Hur som, V fick betapred (kortison) och antihistamin, man ritade streck runt hans svullnad och så fick vi sitta och vänta en stund. Efter 40 min fick vi träffa en annan läkare (den första hade slutat för dagen) och hon tittar lite snabbt på V's arm och säger: det där är ABSOLUT ingen allergisk reaktion det är en infektion så jag skriver ut penicillin till honom. Han har redan fått ett recept svarar jag så gick vi. Vi hämtar hans penicillin. När vi kommer hem konstaterar vi att armen redan blivit lite bättre, utan penicillin alltså, och den fortsätter att bli bättre under kvällen. Två av tre läkare har alltså sagt att det är en infektion när det var en allergisk reaktion. Borde man bli rädd? De 433 kronor vi lade på penicillinet känns ungefär lika nödvändiga som att slänga pengarna i sjön. Idag är V's arm mycket bättre.

Inga kommentarer: