Sidor

tisdag 21 juni 2011

Gamla människor i trafiken

Helt allvarligt så borde man inte vara tillåten att köra bil efter en viss ålder, eller åtminstone borde man gå på kontroller efter en viss ålder för att kolla att man fortfarande är lämplig att köra bil. Tre gånger den senaste tiden nu har jag sett bilar och undrar vad i hela friden det sitter för människa i och kör. En som svängde i typ 2 km/h, en som körde 40 km/h på 70-väg och en till som körde rätt ut framför mig i en rondell, han missade nog helt att jag redan körde där. När jag väl såg förarna förvånade det mig inte det minsta att det var gubbar på ca 80 år som körde. Jag kan på inget vis tycka att man är lämplig som förare när man är 80 år gammal även om man tagit körkort en gång i tiden. Jag har en skräckupplevelse från innan jag fick körkort, jag, min man (då pojkvän) och hans morfar var ute och åkte. Morfarn körde och jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv och jag var på gränsen till övertygad om att bilresan skulle sluta på sjukhus för oss allihopa. Han var väl 78 eller nåt då. Visst nu kanske det finns väldigt pigga 80-åringar men har man verkligen reflexerna kvar som behövs för att framföra en bil?? Jag kan lungt säga att om min mamma/pappa envisas med att köra bil när de är 80 kommer jag klippa deras körkort så får jag väl ställa upp och skjutsa då hellre än att de är livsfarliga i trafiken.

Inga kommentarer: