Sidor

fredag 15 juni 2012

Vad är rätt och vad är fel?

En sak som jag har funderat på är det här med folk som tex dissar "dieter" utan att själv ha provat dem, (eller har någon som helst kunskap om dem) och hur irriterande det är att få höra kommentarer som " men äter man varierad kost så ska man inte bli sugen", (jag fick den kommentaren kastad i ansiktet i helgen nämligen). Vaddå ska inte? Visst det funkar för dig men det funkar inte för mig. För människor som lätt blir sockerberoende (som jag) kan tex pasta och potatis trigga sötsuget och eftersom jag kan hålla mig ifrån godis (choklad) när jag äter lchf men inte när jag äter pasta, potatis och bröd så känns det som att det finns en liten sanning i det. Det stör mig att folk tycks tro att bara för att det funkade för dem så fungerar det automatiskt på alla andra också. Bullshit tycker jag. Vi är alla olika och således är det väl ganska naturligt att olika typer av "dieter" fungerar olika bra/dåligt på oss också. Precis som att vissa måste kämpa som getter för att gå ned medans andra har relativt lätt att gå ned i vikt. Så, bara för att en viss "diet" funkar för dig betyder det inte att den funkar för alla andra. Vi är alla OLIKA, acceptera. Och till alla som förespråkar pasta, potatis, ris och bröd i mängder tänk på hur människan ätit större delen av sin existens, inte fasen är det pasta iaf. MEN det förhindrar inte att en del av dagens människor kanske mår bättre av en kost innehållande det också.

Inga kommentarer: